Muut hauskat pelit
Tästä löydät muita hauskoja pelejä ja tehtäviä, joitka eivät osuneet selvästi mihinkään kategoriaan.
Mielipidejana
Opettaja kysyy kysymyksiä ja oppilaat menevät janalle sen perusteella miten samaa tai eri mieltä he ovat asiasta.
Kysytään oppilailta perusteluja mielipiteelleen.
Esim. onko pizzan syöminen aina epäterveellistä?
Tavoitteena osata muodostaa omia mielipiteitä ja osata perustella niitä.
Tavoitteena myös kuunnella muiden mielipiteitä ja kenties muuttaa omaa mielipidettä niiden kautta.
Huutokauppa
Oppilaat jaetaan ryhmiin. Oppilaille jaetaan sama määrä rahaa, joilla voivat ostaa omasta mielestä tärkeimpiä lappuja.
Pelillä voi olla eri teemoja esim. Tunnetaidot tai arvot.
Opettaja myy lappuja, joissa on erilaisia ominaisuuksia (tunnetaidot) esim. Kuunteleminen, minä-viesti, kehuminen, huumori, itsekkyys yms.
Oppilaat päättävät ryhmän kesken, että mikä on sellainen ominaisuus, joka on tärkeä ja, jonka haluavat ostaa.
Kun kaikki rahat on käytetty, käydään kierros, jossa jokainen ryhmä esittää ja perustelee, miksi ostivat ominaisuudet.
Jokainen ryhmä päättää muiden ryhmien esitysten perusteella, että kenelle antavat pisteitä.
Tavoitteena osata perustella omat mielipiteet ja punnita omia arvoja.
Paperisota
Oppilaat kirjoittavat paperille kysymyksiä tunnin aiheesta.
Paperit rypistetään ja niitä heitellään ympäri luokkaa.
Jokainen oppilas nostaa lähimmän paperin ja vastaa siinä olevaan kysymykseen.
Käydään kysymykset ja vastaukset sen jälkeen läpi.
Tavoitteena järkevän kysymyksen keksiminen ja siihen vastaaminen.
Rikkinäinen puhelin
Jaetaan oppilaat esim. viiden hengen joukkueisiin.
Joukkueet asettuvat jonoon katse pois päin taululta.
Viimeisille näytetään taululta lauseenalku ja kolme vaihtoehtoa, miten se voi päättyä. Heidän tehtävänään on valita oikea vaihtoehto ja kuiskata koko lause seuraavalle jonossa.
Jokainen toistaa kuulemansa viestin seuraavalle. Kun viesti tulee jonon ensimmäiselle hänen tulee kiirehtiä opettajan luokse. Ensimmäinen joukkue joka saa oikean viestin kerrottua opettajalle saa pisteen.
Väittely
Oppilaalle annetaan jokin kanta esim. Vähähiilihydraattinen ruokavalio sopii hyvin laihduttamiseen ja toiselle vastakkainen kanta.
Oppilaan tulee osata perustella tietojensa mukaisesti miksi oma kanta on parempi kuin toinen.
Tavoitteena oppia perustelemaan asioita pohjautuen tietoon: tiedon syventäminen ja soveltaminen.
Pikadeitit
Jutellaan tietystä aiheesta minuutin verran ja sitten vaihdetaan paria.
Esim. Mitä terveellisiä elämäntapoja sinulla on?
Tavoitteena syventää tietoa.
Seksileikki
Yhdelle oppilaalle kirjoitetaan lappuun kirjain X, muilla laput ovat tyhjät. Tämä tarkoittaa, että oppilaalla on kuvitteellisesti seksitauti.
Kaikki oppilaat kävelevät alueella musiikin soidessa ja aika ajoin kättelevät toisiaan.
Kun musiikki lakkaa, kaikki laittaa silmät kiinni ja se oppilas, jolla oli lapussa X osoittaa opettajalle kaikkia oppilaita, joita hän kätteli. Opettaja piirtää näille kaikille X myös.
Tarkoituksena siis demonstroida, kuinka nopeasti seksitauti leviää.
Seuraavalla kierroksella osalle jaetaan kondomi tai esimerkiksi hanska. Kätellään samalla tavalla musiikin soidessa. Musiikin päättyessä kondomi estää X:n kirjoittamisen lappuun, jos sellainen olisi osunut kohdalle.
Ei paljasteta kenellä oli X. Samalla opetetaan sitä, että kaikille seksikumppaneille on ilmoitettava, että on saanut seksitaudin.
Vaihtoehto: Ainoastaan musiikin loppuessa kätellään --> kontrolloidaan sitä, ettei leviä leikin aikana liian nopeasti.
Bingo
Kartoitetaan oppilaiden tietoutta tai kerrataan jo opittua bingon avulla.
Oppilaat piirtävät itselleen 4 x 4 ruudun kokoisen ruudukon. Ruutujen täytyy olla riittävän suuria numeroille.
Opettaja lukee ääneen väitteitä, joihin on vähintään kaksi vastausvaihtoehtoa. Väittämät kannattaa lukea rauhallisesti ja vastausvaihtoehdot kahteen kertaan.
Oppilas merkitsee mielestään oikean vastausvaihtoehdon numeron ruudukkoon haluamaansa kohtaan. Kun kaikki väittämät on käyty läpi, bingoruudukko on valmis.
Seuraavaksi opettaja käy väittämät läpi satunnaisessa järjestyksessä. Jokaisen väitteen kohdalla selvitetään oikea vastaus.
Oppilaat ympyröivät ruudukostaan oikeat vastausnumerot. Voittaja on oppilas, joka ensimmäisenä saa neljän suoran vaaka-, pysty- tai vinoriviin ja huutaa "Bingo!".
Peliä jatketaan, kunnes kaikki väittämät on käyty läpi.
Työskentely keskittyneesti vain kuuloaistin varassa on hyvää harjoitusta.
Terveysosaamisen kertausleikit 1
Tehdään luokan lattiaan esim. Maalarinteipillä kuvio, jossa terveysosaamisen osa-alueille omat lohkot. Opettaja sanoo käsiteltyihin asioihin liittyviä asioita, jolloin oppilaiden tulee liikkua oikean lohkon (=terveysosaamisen osa-alueen) kohdalle.
Esimerkiksi:
Perustunteiden nimeäminen
Omien tunteiden tunnistaminen
Empatia-käsitteen tietäminen
Itsensä hyväksyminen
Empatian osoittaminen, ...
Kertausleikki 2
Opettaja heittää noppaa. Nopan silmäluvut vastaavat terveysosaamisen osa-alueita:
1 = tiedot
2 = taidot
3 = itsetuntemus
4 = vastuullisuus
5 = kriittinen ajattelu
6 = oppilaat saavat valita, minkä osa-alueen ottavat.
→ Ryhmät miettivät, mitä asioita annetun teeman nopan silmäluvun mukaiseen terveysosaamisen osa-alueeseen liittyy. Esimerkiksi: mitä tietoja ehkäisymenetelmiin liittyy?
Taukojumpan suunnittelu
Oppilaat suunnittelevat taukojumpan ja menevät pitämään sen viereiseen luokkaan.
Samalla he perustelevat miksi taukojumpat ovat tärkeitä.
Terveystietosuunnistus
Ympäri koulua on erilaisia terveystietoon liittyviä tehtäviä, jotka opettaja on etukäteen valmistellut.
Oppilaat suunnistavat joko vihjeiden avulla esim. seuraava tehtävä löytyy paikasta, jossa elimistö saa rakennusaineita (ruokala) tai kartan avulla.
Mikä ei kuulu joukkoon?
Kuvia esim. Kondomista, ehkäisypillereistä, kierukasta ja ehkäisyrenkaasta.
Tavoitteena on huomata, että vain kondomi suojaa seksitaudeilta. Voi tehdä myös muilla periaatteilla, esimerkiksi: vain hormonaalinen ehkäisy, vain naisten käyttämät ehkäisymenetelmät, ...
Ryhmäkisailu
Ryhmillä esim. 3 minuuttia aikaa keksiä mahdollisimman monta tunnesanaa (tai mitä tahansa muuta eri aiheisiin liittyvää). Lisäpisteen voi saada esimerkiksi yhdestä sanaa selittävästä lauseesta. Esimerkiksi kannabis - nuorten yleisin käyttämä huume.
Elämänkaari-viesti: lapuilla eri elämänvaiheet, kehitystehtävät ja vaikkapa keskeiset terveysriskit. Oppilaat jaetaan joukkueisiin ja jokainen joukkueen jäsen vuorotellen käy lajittelemassa yhden lapuista oikean elämänvaiheen alle. Esimerkiksi valkotaululle magneettien avulla. Näin saadaan myös liikunnallisuutta terveystiedon tunnille.