Lautapelit
Lautapeleistä saa hyviä ideoita terveystieto-pelien kehittelyyn.
Alias
Selitetään terveystietoon liittyviä sanoja parille ja pari yrittää arvata mikä sana on kyseessä.
Lautapeli
Heitetään noppaa ja edetään pelialustalla. Jokaisen pysäkin kohdalla erilainen tehtävä.
Esimerkki valmiista pelistä on Monopolin ajatuksella suunniteltu MLL:n Alkopoli.
Muistipeli
Paperit ovat väärin päin. Kukin pelaaja saa vuorollaan kääntää auki kaksi niistä. Tavoitteena on löytää parit: esimerkiksi käsite + käsitteen selitys tai käsite + kuva.
Jos ei löydä paria, paperit käännetään takaisin väärinpäin ja vuoro siirtyy seuraavalle.
Cards against humanity
Pelissä on kahdenlaisia kortteja (jotka opettaja on tehnyt itse).
Toisissa korteissa on erilaisia tilanteita esim. "Näen kaupungissa kaksi miestä tappelemassa tosissaan."
Toisissa korteissa on reaktioita, miten reagoida esim. "Alan nauramaan", "otan puhelimen esille ja aloitan kuvaamaan", "soitan poliisit" yms.
Tavoitteena tehdä mahdollisimman hauska kohtaus ja sen jälkeen miettiä, miten oikeasti tilanteessa olisi hyvä toimia.
Kerätään pisteitä siitä, kuka keksii hauskimman.
Domino
Käsite (esimerkiksi kondomi) ja jonkun muun käsitteen selitys (esimerkiksi hormonaalinen ehkäisymenetelmä) kirjoitetaan yhden paperiliuskan päihin. Liuskoja tehdään useampi ja oppilaat muodostavat niistä pitkän jatkumon yhdistämällä oikean käsitteen ja selityksen toisiinsa.
Trivial pursuit
Oppilaat voivat keksiä omat kysymykset ja sen jälkeen pelata.
Voidaan käyttää esim. kokeeseen kertaamisessa.
Kimble
Pelilautana voidaan käyttää normaalia kimblelautaa tai itsetehtyä.
Luokassa on 1, 2, 3, 4, 5 ja 6 pisteen tehtäviä. Tavoitteena saada neljä omaa nappulaa maaliin (kuten kimblelaudassa). Jos osuu vastustajajoukkueen kanssa samaan ruutuun, voi takaa tuleva syödä vastustajan, jolloin nappula laitetaan takaisin kotipesään. Kotipesästä saa nappulan liikkeelle suorittamalla esimerkiksi vähintään 3p tehtävän.
Tehtävät voivat olla terveysosaamisen osa-alueisiin liittyviä tai esimerkiksi liikuntatehtäviä.