Erilaisia työskentelytapoja
Sopivat monen aihepiirin käsittelyyn
Lumipallotekniikka
Jaetaan oppilaat vähintään kahteen ryhmään, joille annetaan eri kysymys.
Oppilaat aloittavat yksilötyönä vastaamaan kysymykseen.
Sen jälkeen jakaudutaan ryhmien sisällä pareiksi ja vertaillaan vastauksia parin kanssa. Täydennetään omat muistiinpanot parin ideoilla.
Jakaudutaan neljän oppilaan ryhmiin ja vertaillaan jälleen. Lopuksi kootaan ryhmän yhteinen vastaus. Vastausta voidaan myös jaotella eri tavoin: esim fyys. Psyyk. Sos.
Ryhmät esittelevät vastauksensa toisilleen.
Asiantuntijaryhmät
Jaetaan luokka ryhmiin.
Jokaiselle ryhmälle annetaan oma aihe, josta hakevat tietoa ja tekevät muistiinpanot.
Oppilaista tulee sen aiheen asiantuntija, josta hakevat tietoa.
Kun valmista, muodostetaan uudet ryhmät, jossa on yksi asiantuntija kustakin ryhmästä.
Asiantuntija opettaa oman aiheen muille ryhmäläisille.
Muut ryhmästä voivat tehdä aiheesta muistiinpanot tai vastata opetuksen pohjalta muutamaan ydinkysymykseen.
Roolitus ryhmätöihin
Ryhmissä sovitaan seuraavat tehtäväroolit:
Ajanottaja seuraa jäljellä olevaa aikaa.
Järjestäjä vastaa käytännön toimista, kuten hakee opettajalta laput ja kynät.
Työnjohtaja vastaa, että työt sujuvat hyvin eikä ryhmässä touhuta muuta.
Kirjuri (1-2 kpl) kirjaa ryhmän ideat lapuille.
Esitelmöijä johtaa työn esittelyä koko luokalle tehtävän jälkeen.
Kysymysboksi
Oppilaiden esittämiä kysymyksiä käydään läpi.
Opettaja jakaa jokaiselle oppilaalle paperilapun. Oppilaiden tehtävänä on kirjoittaa lapulle nimettömänä kysymyksiä tai asioita, joita toivoo käsiteltävän tulevilla tunneilla.
Voidaan myös tehdä kysymyksiä pojilta tytöille tai tytöiltä pojille siten, että oppilaat vastaavat itse etsimällä tietoa.
Learning cafe
Ympäri luokkaa on laitettu eri kysymyksiä. Jokaiselle kysymykselle menee yksi ryhmä, joka vastaa kysymykseen.
Lyhyen ajan kuluttua siirrytään seuraavalle kysymykselle, ja täydennetään edellisten vastausta.
Kukin ryhmä esittelee lopulta yhden vastauksen esim. kaksi pääpointtia.
Vaihtoehto: jokainen kiertelee itsekseen ja vastailee kysymyksiin itsenäisesti. Voi kierrellä vapaasti ilman sen kummempaa järjestystä.
Kysymykset tunnin alussa ja lopussa
Tunnin alussa oppilaat vastaavat aiheeseen liittyviin kysymyksiin kirjallisesti pohjatietojensa perusteella.
Tunnin lopuksi oppilaat vastaavat uudestaan samoihin kysymyksiin. Tavoitteena on tiedostaa, kuinka paljon oppitunnin aikana opittiin uusia tietoja.
Suunnittelutehtävät
Oppilaat suunnittelevat esim. viikon ruokalistan.
He pyrkivät toteuttamaan sitä ja pitävät ravintopäiväkirjaa syömistään ruuista.
Analysoidaan, pysyikö suunnitelma ja, jos ei niin mitkä tekijät vaikuttivat syömisiin.
Tutkimukset
Esim. ope tuo erilaisia jugurttipurkkeja ja oppilaat tutkivat, missä niistä on terveellisimmät ja missä epäterveellisimmät ravintosisällöt.